-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12750 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

نانوايي هايي كه پنج تومان مي ماند و نمي دهند و مردم خجالت مي كشند كه بگويند، يا نانهايشان بسيار خراب است و مردم شايد راضي نباشند، نان خريدن از اين نانوايي ها چگونه است آيا نان آنها حرام است؟



داد وستد با اشخاص لاابالي كه اموال آنان شبهه ناك است شرعاً ناپسند و مكروه مي باشد، ولي در صورت رعايت شرايط صحت بيع از ناحية طرفين معامله، تصرف در نان خريداري شده، حرام نمي باشد. (1)

درباره قسمت اول سؤال شما، اينكه مثلاً 5 تومان باقي مي ماند و مردم خجالت مي كشند كه بگويند بايد گفت اولاً نانواييها بايد دقت كنند و باقيماندة پول را به آنها بدهند و ثانياً در اين مسأله نبايد خجالت كشيد و اگر به نانوا نگوييد به اين خيال كه 5 تومان قابل ندارد و باعث جري شدن آنها خواهد شد. بنابراين بايد خجالت را كنار گذاشت و با اين كار هم امر به معروف كرديد و هم آنها را نسبت به كارشان آگاه نموديد و چه بسا اينكه شما خجالت مي كشيد، يعني نسبت به ندادن باقيمانده پولتان هر چند اندك باشد راضي هستيد. و اگر دوست داريد كه باقيمانده پول شما را بدهد به آن تذكر دهيد و اگر نانوا بگويد خرده ندارم در عوض آن نان گرفته و يا بگوييد من از شما طلبكارم و يا از نيابت شما در صندوق خيرات بيندازند.

و اما قسمت دوم سؤال شما: اينكه نانوايي در صورتي كه آرد مرغوب داشته باشد و در امر پخت نان كوتاهي كند و مواد غير مجاز به آن اضافه كند و نان نامرغوب و خراب پخت كند آن نانوا مسؤول است و مال او شبهه ناك است و شما مي توانيد از آن نانوايي خريد نكنيد. و خريد و فروش با چنين افرادي كه ملاحظه حرام و حلال نمي كنند كراهت دارد. (2)







منابع و مآخذ:

1. رساله مراجع دوازده گانه، احكام خريد و فروش

توضيح المسائل 6 مرجع، احكام معاملات

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.